-האתר בהרצה, תכנים יעלו בקרוב -

054-7543697

למה חשוב שתהיה לעסק זהות מותגית אחידה
תארו לכם שאתם פונים לרופא שיניים, ראיתם מודעה שלו בעיתון, היא מקצועית, משכנעת, וניכר שהגרפיקאי עשה עבודה טובה. המרפאה קנתה את אמונכם והגעתם לטיפול. כבר מחוץ לדלת אתם מתחילים להתבלבל קצת, משהו לא כ"כ נראה לכם…

24/02/2024

מה חשוב לדעת במיתוג עסק. תמונת אילוסטרציה

תארו לכם שאתם פונים לרופא שיניים, ראיתם מודעה שלו בעיתון, היא מקצועית, משכנעת וניכר שהגרפיקאי עשה עבודה טובה. המרפאה קנתה את אמונכם והגעתם לטיפול.

כבר מחוץ לדלת אתם מתחילים להתבלבל קצת, משהו לא כ"כ נראה לכם, אתם לא בדיוק מוצאים את הכניסה בעוד שהיה נדמה לכם שהמרפאה גדולה ומפורסמת. והנה בסוף הבניין, יש חץ שמפנה אתכם למרפאת השיניים, ושם יש צבעוניות שונה ופונטים אחרים ללוגו, שאומנם הוא באותו שם, אבל שונה ממה שראיתם במודעה הראשונה.

ודאי תשאלו את עצמכם: מה קורה פה? זו אותה מרפאה? בטוח שלא התבלבלתי?

משהו בלב מתחיל לאותת, הביטחון במקצועיות שחשתם כלפי המותג קצת התחיל להתפוגג. וכשנחשפתם גם בתוך המרפאה לחוסר אחידות ועקביות במיתוג בכל פינה הביטחון שעוד קצת נשאר התפוגג גם הוא.

זו החשיבות הקריטית לעסק לבנות לעצמו "מותג", מתוך חשיבה אסטרטגית על מהות וזהות העסק ובניית הערכים שלו כאישיות, נאמן לערכיו. ולא מספיק רק לבנות מותג אלא צריך לשמור עליו הלכה למעשה.

הסיטואציה הזו לא שונה מכל אדם רגיל שאנחנו מכירים סביבנו שיוצר לעצמו "מיתוג". הוא לא מתכוון לכך, אבל זה טבוע בו. יש לו סך תכונות שבהם חנן אותו השם, יש לו גודל, גובה, רוחב ומבנה גוף שיגרום לנו לזהות אותו גם מ50 מטר מרחק, יש לו קול ייחודי, ושפה והתבטאות מסויימת. וגם הלבוש שלו בד"כ יהיה בסגנון מסויים ועקבי. חברים שלו מזהים אותו מרחוק, הוא טיפוס מופנם או חברותי, מגניב או רציני וכד'.

אם אתם רוצים שבמותג שלכם לקוחות ירגישו בטוחים לצרוך את המוצר או השרות שלכם באמונה, לבנות סביבכם קהל חוזר ומרוצה, קהילה אוהדת וממליצה, לקוח שיחזור שוב ושוב וימליץ עליכם לחברים שלו, אז כדאי לשים לב לזהות המותגית שהעסק משדר. להפסיק להיות "עסק" במובן המכירתי הטכני של נותן שרות גרידא ולהתחיל להיות מותג מעורר השראה וסוחף קהל, המאופיין ונאמן לערכים של עצמו.

יש עקרונות מנחים פסיכולוגיים במגוון תחומי עיצוב, אפיון מוזיקה, בריאות הנפש ועוד מגוון אמנויות שאחראיים לתפיסה האנושית שהחשיבה שלנו הוליסטית ובעלת מגמה לארגון עצמי ולכן היא תמיד תנסה למצוא קשרים בין פרטים שהיא רואה. העקרונות האלה מפורסמים ונקראים "עקרונות הגשטאלט" (Gestalt) והם עוזרים לנו כמותגים להבין איך לגבש את הזהות שלנו ולגרום ללקוחות תחושת קניה נעימה ובטוחה.

אחד העקרונות המנחים שם זה עקביות. ללא העקביות הלקוח (הפוטנציאלי) מרגיש שהוא הולך לאיבוד, הוא מחפש את המוכר והאהוב ומצפה למצוא אותו. מותג שמשדר אחידות ויזואלית מוקפדת, אחידות במסרים, אחידות ועיקביות של העקרונות המנחים שלו משלב המיתוג בוודאי יצליח לבדל את עצמו ולהיות "דמות" עוצמתית חזקה ובטוחה בדרך, והיא תניב לו נאמנות צרכנים והגדלת חשבון הבנק.

זיהוי המותג

העקביות בנראות המותגית עוזרת בראש ובראשונה לזיהוי המותג, בכל מקום, כל חומר ישר יקפוץ בראש שזה מוכר מהמותג X. עד כדי כך שהויזואליה הזאת הופכת לנכס מותגי.

יש כאן כמה צורות גרפיות שכולם בודאי ידעו למי הן שייכות, אפילו שהן כ"כ סתמיות ולכאורה אקראיות

תמונה המציגה צורות גרפיות פשוטות שמוכרות להרבה מאד אנשים כנכס תותג של חברות מפורסמות.

ככל הנראה רב או כל הצורות היו מוכרות לכם, כי החברות הללו הצליחו להטמיע את הסמל שלהם כ"כ חזק שהצורה והצבע הפכו לנכסי מותג.

 

חווית הלקוח

חזות המותג מתאפיינת במוצרים עצמם, בחומרי השיווק, בלוגו ובחומרי אריזה ותפאורה. ככל שיהיו יותר עקביים ישדרו את הצבעים והשפה המותגית, יגעו בנקודות רגש תוך שמירה על עקביות ואופי, והלקוחות יהיו יותר שבעי רצון.
"מיתוג רגשי"  הוא מושג של הפניה של המותג לרגש הצרכן ולשאיפותיו, זה עוזר לעורר אצלו תגובה רגשית למותג או למוצר שהוא משווק, וע"י כך הצרכן בונה עם הלקוח קשר חברות ואהבה. כמו הקשר שנבנה למשל בין חברת APPLE ללקוחותיה שמוכנים לישון 3 ימים על רצפה ברחוב והעיקר לשמור את התור להיות הראשונים שמחזיקים בדגם חדש של המוצר שלהם. רגשות גורמים לקשר החיובי או השלילי בין חווית המותג לנאמנות המותג, והעקביות ושמירה על שפת ואופי המותג עוזרת לנו לשלוט ברגש של הצרכן.

ואנס פקארד (Vance Packard) בספר "המשכנעים הנסתרים" אומר שסמל מסמן הבטחה והצרכנים קונים את ההבטחה. "יצרני קוסמטיקה לא מוכרים לנולין, הם מוכרים תקווה. אנחנו כבר לא קונים תפוזים, אנחנו קונים חיוניות. אנחנו לא קונים רכב, אנחנו קונים יוקרה", וזה טבוע עמוק בתת המודע של הצרכן ע"י עבודה עקבית לאורך זמן.

זהות מותגית אחידה תורמת לזיהוי המותג ולחויית לקוח טובה.

שפת המותג

שפת מותג כוללת לוגו בצורה וצבע קבועים, היא לוקחת בחשבון מרווחים וחללים שסביב האלמנטים שמרכיבים את הלוגו והשטח הסטרילי שסביבו.

עם התפתחות העולם הדיגיטלי וההתאמה למגוון גדלים של מסכים, תעשיית המיתוג התאימה את עצמה, והיום לוגו נכון הוא "לוגו רספונסיבי" עם הדרכה על חלקי הלוגו והעמדה שלהם בכל מדיה. החל מסמל פאב-אייקון (שנמצא בראש כרטיסיית הדפדפן) וכלה בלוגו ענק על שלטי חוצות או בניין. (שווה כתבה נפרדת)

גם השימוש בפונטים חייב להיות עקבי, להשתמש באותם 1-3 פונטים קבועים שהוחלט עליהם מראש. שימוש במשקלים בחוקיות קבועה. גם אם הצופה לא יודע לשים על זה את האצבע הוא מרגיש את זה בשלמות הכללית, הפונטים יוצרים עוד קוד זהות וזה מאד משמעותי אצל הלקוח.

צבעוניות קבועה.

אדום זה #e91d25 - קוד צבע כצבע קבוע ומוחלט בגוון מדוייק ולא שימוש בכל פעם בצבע אדום אקראי שנראה לנו דומה.

מותגים רציניים בעולם אפילו רוכשים בעלות על צבעים מסויימים שמאפיינים אותם, כמו למשל האדום של קוקה קולה העולמית, השימוש בצבע בתוצרי הדפוס שלהם יהיה בצבע המוגדר מספריית ה PANTON  (ייצור דיו בצבעים מוכנים מראש ממניפת צבעים בינלאומית) ולא שילוב של צבעי CMYK במדפסת בגלל שיש סטיות צבע בהדפסה.

הצבע האדום של קוקה קולה

זה רק טיפה מהים להבנת החשיבות של עקביות העיצוב.

העקביות הזאת חשובה למותג מעוד סיבות:

יצירת זהות ייחודית: היא מבדלת את העסק מהמתחרים ומעניקה לו זהות ייחודית בשוק.

בניית אמון: היא יוצרת רושם חיובי על לקוחות פוטנציאליים ותורמת לבניית אמון לאורך זמן.

שיפור זיהוי המותג: חזות מותגית אחידה בכל ערוצי השיווק והתקשורת מקלה על לקוחות לזהות ולזכור את המותג.

חיזוק המסרים השיווקיים: חזות מותגית תומכת במסרים השיווקיים של העסק ומעבירה אותם בצורה יעילה יותר.

יצירת חווית לקוח עקבית: חזות מותגית אחידה ומסר עקבי בכל נקודות המגע עם הלקוח יוצרת חוויה נעימה ועקבית.

הגדלת ערך המותג: חזות מותגית חזקה תורמת להגדלת ערך המותג לאורך זמן והיא זאת שיוצרת לו את הערך הנכסי שיכול להיות שווה המון כסף.

משיכת עובדים איכותיים: חזות מותגית מושכת ומעוררת השראה מושכת עובדים איכותיים שמעוניינים להיות חלק מהמותג.

חיזוק תחושת השייכות: חזות מותגית אחידה יוצרת תחושת שייכות לא רק בקרב העובדים אלא גם בקרב הלקוחות שרוצים לקנות "מותגים" ולהשתייך תדמיתית לרמת חברה שווה.

יעילות שיווקית: חזות מותגית אחידה מקלה על ניהול קמפיינים שיווקיים ותורמת ליעילותם.

תכלס, חזות מותגית אחידה היא נכס חשוב לכל עסק. חשוב להשקיע בה ולקצור את הפרות בטווח הארוך בבניית מותג חזק ועוצמתי.

מותג מנצח במגרש של הגדולים

כותבת המאמר: רבקה זילבר

מנהלת סטודיו בומרנג, מומחית לאסטרטגיית מותג, מובילה מותגים להצלחה ע"י פיצוח מסר מותגי קולע וקל לשיווק. ומספקת מעטפת שיווק מלאה ומקצועית למותג מצליח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אסטרטגיית מותג ושיווק דיגיטלי חכם, הרשמה לניוזלטר

אל תפספסו תוכן מעניין

קבלו עדכון למייל בכל פעם שנפרסם מאמר חדש במגזין

בקרוב:

מנצחים אתגרים ובונים אוטוריטה

קבוצת וואצאפ שקטנה עם פעילויות מתוזמנות לכל עסק שחווה תקיעות אסטרטגית או שיווקית, שתעזור לו לפשט את האסטרטגיה שלו ולגבש מסר קל לשיווק.